Opowieść o miłości

A Tale of Love
reż. Trinh T. Minh-ha, Jean-Paul Bourdier/USA/1995/107 min.
miejsce
data
czas
Kinoteka, sala 2
2023-05-14
15:30
Kinoteka, sala 2
2023-05-18
12:30

Akcja filmu rozgrywa się w USA, gdzie Kieu, pisarka, imigrantka z Wietnamu, (Mai Huynh) pracuje jako modelka. Fotograf Alikan (Dominik Overstreet) portretuje jej ciało przysłonięte transparentnymi woalami. Voyeuryzm i erotyczna przyjemność wzrokowa są wątkami, które wyznaczają narrację filmu i  pozwoliły reżyserce na zmysłowe, emocjonalne i intelektualne zobrazowanie miłości. To pierwszy fabularny film Trinh T. Minh-ha, który jest luźną adaptacją poetyckiej „Opowieści o Kieu” – popularnej w Wietnamie tak bardzo, jak historia o Romeo i Julii na Zachodzie. W utworze z XVIII i XIX wieku piękna, młoda kobieta, aby ratować siostrę przed więzieniem, godzi się na małżeństwo ze starszym od siebie mężczyzną, który okazuje się sutenerem i zmusza ją do pracy seksualnej. Ubezwłasnowolniona Kieu, aby przetrwać, zakochuje się w Miłości. Postać kobiety była często utożsamiana z Wietnamem i jego historią – zwłaszcza z czasów kolonializmu.

„Zmysłowy wymiar A Tale of Love jest szczególnie ważny w kontekście tego, że główna bohaterka Kieu jest postacią literacką i mityczną, której w kulturze wietnamskiej przypisuje się wiele znaczeń o charakterze moralnym i politycznym. Dla Trinh T. Minh-ha film był jednak przede wszystkim okazją do przedstawienia własnej wersji opowieści, na której kształt wpłynęła „walka feministyczna kwestionująca relacje władzy działające w imię miłości. (…).

W tradycyjnych odczytaniach nieszczęścia dotykające Kieu są najczęściej wiązane z jej urodą i posiadanymi talentami, co powoduje – jak stwierdza reżyserka, choć sama niekoniecznie identyfikuje się z bohaterką – że opowieść o jej życiu wyraża losy niepoliczalnej liczby kobiet. To, jej zdaniem, otwiera możliwość i feministycznej, i postkolonialnej lektury przedstawionej w filmie historii” – zaznacza prof. dr hab. Małgorzata Radkiewicz, współkuratorka retrospektywy filmów Trinh T. Minh-ha, w książce „Refleksje zza kamery. Reżyserki o kinie i formie filmowej”, która w grudniu 2022 roku ukazała się nakładem współwydawców Uniwersytetu Jegiellońskiego, Fundacji Okonakino i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.

DŁUŻSZY OPIS
KRÓTSZY OPIS

  • czas trwania:
    107 min.
  • kraj/rok:
    USA /1995
  • reżyseria:
    Trinh T. Minh-ha, Jean-Paul Bourdier
  • zdjęcia:
    Kathleen Beeler
  • montaż:
    Trinh T. Minh-ha
  • produkcja:
    Trinh T. Minh-ha / Moongift Films
  • muzyka:
    The Construction of Ruins
  • dźwięk:
    Lauretta Molitor
  • wybrane festiwale i nagrody:
    1996 – MFF Berlin, 1996 – MFF Toronto

Co z Chinami?
What About China?
Zapominając Wietnam
Forgetting Vietnam
Reasamblaż
Reassemblage
Inne filmy z tagiem

love story

Ostatni żigolo
The Last Seagull
W zgodzie z naturą
Wild Life
Ukochane
Sweetling
Inne filmy z konkursu

Nagroda Dokumentalna Warszawy

Reporterki. Trzy kobiety i wojna
Trained to See – Three Women and the War
Nie na miejscu
Matter Out of Place
Dwukrotnie skolonizowana
Twice Colonized
 
Doc shop
Kup nasze filmy na DVD
NEWSLETTER
Zapisz się do newslettera

Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych w naszym serwisie, dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Czytaj więcej w: Polityce prywatności

OK