Tysiące światów do poznania. Poniedziałek i wtorek na 20. MDAG

Filmy dokumentalne, zarówno krótko- jak i pełnometrażowe, to nie tylko niezapomniane zdjęcia, poruszające sceny i dialogi. To przede wszystkim spojrzenie na czyjeś życie, którego prawdopodobnie inaczej nie udałoby nam się poznać. Bohaterki i bohaterowie pozwalają nam wniknąć w ich świat i zatracić się w nim, zobaczyć najbardziej intymne chwile, w pewien sposób stać się ich powiernikami_czkami. Najpiękniejsze jest chyba to, że często oni sami pozwalają nam na to, otwierają się przed nami i pozwalają czytać się jak otwarte księgi.

W ten sposób nagle zostajemy wrzuceni w rzeczywistość, której nie znamy, a która ukazuje nam się dzięki uważnemu oku kamery. Oczywiście, to tylko pewien wycinek, dłuższy lub krótszy. Jednak wszystkie takie wycinki to małe światy – tak samo ważne i składające się razem na większą całość.

A kiedy chcę poznać jeden z tych światów, czasem tak dalekich od mojego, siadam na sali. Gaśnie światło, zaczyna się projekcja i nagle wszystko przestaje mieć znaczenie – liczy się tylko tu i teraz, ja i wielki ekran, ja i ci wszyscy ludzie, których nigdy osobiście nie poznałam i prawdopodobnie nie poznam*, a którzy pozostaną już na zawsze mi bliscy.

*chyba, że akurat przyjdą na spotkanie z widzami po filmie.
 

Weronika Wysocka, biuro prasowe MDAG

PONIEDZIAŁEK

Konkurs Filmów Krótkometrażowych. Blok IV (Shorts Competition. Block IV). Kino Atlantic, sala A, 18:00

Film krótkometrażowy „Kosmiczna ekspedycja na zakupy” (Blush – An Extraordinary Voyage), reż. Iiti Yli-Harja, 15 min
18-letni Fatu wraz z przyjaciółką zamieniają wyprawę do finlandzkiego supermarketu po zakupy w wycieczkę w przestrzeń kosmiczną. Główny bohater po raz pierwszy decyduję się pokazać swoje prawdziwe „ja”, narażając się na konfrontację z konserwatywną rodziną, przypadkowymi przechodniami oraz klientami supermarketu.

Film krótkometrażowy „Kwiaty nizin” (Prairie Flowers), reż. Mariana X. Rivera, 19 min
Wszechobecna, bezkarna przemoc ze strony mężczyzn w meksykańskich miastach prowokuje grupę kobiet do założenia wspólnoty, która ma przeciwstawić się normom akceptowanym w tamtejszym społeczeństwie. Odprawiając rytuał, mający na celu pożegnanie niedawno zamordowanej kuzynki jednej z nich, czerpią siłę do dalszych działań i łączą się z duchami swoich dawnych przodkiń.

Film krótkometrażowy „Silos” (Budapest Silo), reż. Zsófia Paczolay, Nora Ananyan, 24 min
Historia Józefa, który od 30 lat pracuje w olbrzymim młynie w Budapeszcie, staje się pretekstem do pokazania destrukcyjnej siły fascynacji i miłości, jaką często darzymy ludzi, przedmioty oraz miejsca. Pomimo choroby płuc, której nabawił się od wszechobecnego w budynku pyłu, codziennie udaje się w głąb mrocznej przestrzeni silosa, aby go wyczyścić.

Film krótkometrażowy „Garstka ziemi” (Handful of Dirt), reż. Izabela Zubrycka, 13 min
Historia Haliny, jednej z ostatnich ludowych śpiewaczek na Podlasiu specjalizujących się w pieśniach żałobnych, oraz syna Andrzeja, który jest grabarzem, obrazuje codzienność, której śmierć stała się integralną częścią. Jako duet towarzyszyli tysiącom osób w ich ostatniej drodze, stając się łącznikami nieboszczyków między bytem a śmiercią.

Po projekcji filmu zapraszamy na spotkanie z reżyserką.

Film krótkometrażowy „Mały chłopiec” (Little Boy), reż. Sophie Horry, 17 min
Reżyserka Sophie Horry obserwuje codzienne życie brata chorego na rzadką chorobę. Obraz intymnego życia jej własnej rodziny odsłania przed nią głębsze problemy i dylematy obecne w jej rodzinie.

Po projekcji filmu zapraszamy na spotkanie z reżyserką.

Film i debata - „Części intymne” (Body Parts) reż. Kristy Guevara-Flanagan. Kinoteka, sala 1, 20:00

Czy plany zdjęciowe mogą stać się bezpieczną przestrzenią dla kobiecych ciał, obalając ich powszechną seksualizację i uprzedmiotowienie? Reżyserki, scenarzystki i aktorki filmu przeciwstawiają obecne standardy pracy na planach filmowych z rzeczywistością pojawiającą się na ekranie i kontrastują je z historią kina. Wyretuszowane ciała, przedstawiane najczęściej z męskiej perspektywy, wciąż są traktowane jako norma. Czy emancypacyjnym ruchom uda się wyprzeć wszechobecną ekskluzywność, idealizację seksualności?

Po projekcji filmu zapraszamy na debatę „Intymność do koordynacji – polski kontekst. Debata MDAG”. Rozmowa będzie toczyła się wokół pracy koordynatorów/koordynatorek scen intymnych, przygotowywania scen intymnych i relacji aktor-koordynator. W debacie, która zostanie poprowadzona przez Kaję Klimek udział wezmą Marta Łachacz, Paulina Krajnik, Anna Szymańczyk i Hubert Miłkowski. 

Film i spotkanie - „Skąd dokąd” (In the rearview) reż. Maciek Hamela. Kino Atlantic, sala B, 20:15

Zupełnie obcy sobie, różni ludzie, w obliczu wojny i rosyjskiej inwazji na Ukrainę, decydują się na podróż w starym vanie. Przyświecający im cel, czyli odnalezienie bezpiecznego schronienia, powoduje, że samochód staje się ich azylem, w którym prowadzą swoje nowe, tymczasowe życie. Zamknięci w małej przestrzeni, która przejmuje rolę poczekalni, schronu a nawet szpitala, dzielą się swoimi sekretami, wyznaniami oraz lękami, stając się sobie najbliższymi osobami.

Po projekcji filmu zapraszamy na spotkanie z reżyserem, Maćkiem Hamelą.

Film i spotkanie - „Leon”, reż. Wojciech Gostomczyk. Kinoteka, sala 4, 20:30

Ekspresywny i nietypowy styl życia Leona Dziemaszkiewicza, artysty-performera oraz głównego bohatera filmu, tworzy konflikt ze społeczeństwem. Manfred Thierry Mugler, światowej sławy projektant mody, a prywatnie partner Leona, zachęca go do stworzenia wielkiego dzieła scenicznego, mające być najbardziej znaczącym elementem jego twórczości.  

Targany przez wewnętrzne kryzysy tożsamościowe i twórcze udaje się w duchową wyprawę, której finał jest mu absolutnie nieznany. Opowieść o pasji i miłości staje się również pretekstem do rozważań na temat porażek i ich akceptacji, biegu życia i upływającego czasu, z którym wszyscy musimy się mierzyć na co dzień.

Po projekcji filmu zapraszamy na spotkanie z reżyserem i głównym bohaterem. 

Film i spotkanie z reżyserem – „Wschodni front” (Eastern Front), reż. Witalij Manski, Yevhen Titarenko. Kinoteka, sala 7, 20:30

Batalion sanitarny „Szpitalników” składa się obecnie z około 1000 osób. Ich cel? Niesienie pierwszej pomocy żołnierzom rannym na froncie i ewakuacja rannych do szpitali. „Wschodni front” to historia pełna dramatycznych emocji, gdzie żal i nienawiść łączą się z miłością i wiarą w zwycięstwo.

Po projekcji zapraszamy na spotkanie z reżyserem, Witailjem Manskim. To jeden z najwybitniejszych współczesnych dokumentalistów, którego filmy pokazywane były na prawie wszystkich najważniejszych festiwalach na świecie.

WTOREK

Projekcja filmu „Lyra”, reż. Alison Millar, oraz spotkanie edukacyjne z Magdaleną Rigamonti. Kinoteka, sala 4, 16:00

Zamordowana w 2019 przez członków organizacji terrorystycznej New IRA, Lyra Mckee była dziennikarką oraz queerową aktywistką z Belfastu. Jej przyjaciółka i zarazem reżyserka, Alison Millar, odkrywa przed nami intymny portret Lyry, która wyrosła z robotniczej ziemi rozdartego wojną Belfastu, jej pracę i życie. Jednak jednocześnie szuka odpowiedzi na pytanie, jak doszło do zabójstwa dziennikarki.

Spotkanie edukacyjne poprowadzi Magdalena Rigamonti, dziennikarka prasowa, radiowa i autorka książek. Na stałe związana z redakcją „Dziennika Gazety Prawnej” i Radiem TOK FM. Porozmawiamy o aktywizmie oraz znaczeniu dziennikarstwa we współczesnym świecie.

Film i spotkanie z reżyserką – „(Nie)śmiertelność" ((Im)mortals), reż. Lila Ribi. Kinoteka, sala 2, 18:15

Śmierć jest okryta wielkim tabu, a jednak czeka nas wszystkich. „(Nie)śmiertelność" odkrywa przed nami różne spojrzenia na nią  reżyserka rozmawia z naukowcami, specjalistami, ale także z własną babcią i odkrywa perspektywę, która pozornie pozwala pogodzić życie z wizją nicości i zaświatów. 

Po projekcji odbędzie się spotkanie z reżyserką. Jej filmy były pokazywane m.in. Na festiwalach Visions du Réel Nyon, MFF w Locarno, czy Frontdoc.

Film i spotkanie z reżyserem – „Nowa umowa społeczna” (Breaking Social), reż. Fredrik Gertten. Kinoteka, sala 2, 20:30

Umowa społeczna zagrożona? To dzieje się już tu i teraz – podważanie, zrywanie przez elity finansowe i polityczne, korupcja, rządy kleptokracji. Reżyser prezentuje ludzi, którzy są symbolem zmiany i szansą na odnowienie zdegenerowanej umowy społecznej, która miała być podstawą funkcjonowania nowoczesnych społeczeństw.

Po filmie zapraszamy na spotkanie z reżyserem, Fredrikiem Gerttenem, słynącym z opowiadania lokalnych historii, które mają globalne znaczenie.

Projekcja i spotkanie po filmie – „Zła prasa” (Bad Press), reż. Rebecca Landsberry-Baker, Joe Peeler. Muranów, sala Gerard, 20:30

Nieograniczona wolność prasy w USA jest uznawana przez wielu za ideał warty wdrożenia na całym świecie. Jednak niewielu wie, że w rzeczywistości to prawo gwarantowane przez Pierwszą Poprawkę Konstytucji nie dotyczy wszystkich mieszkańców tego kraju. „Zła prasa” opowiada historię dziennikarzy z Mvskoke Media, z rezerwatu Muscogee (Creek) Nation w Oklahomie, gdzie przepisy federalne, w tym Pierwsza Poprawka, nie mają zastosowania.

Po filmie serdecznie zapraszamy na spotkanie z reżyserskim duetem oraz bohaterką, Angel Ellis. 

Film i spotkanie – „Koniec czasu. Wszystko zaczyna się teraz” (The End of Time), reż. Peter Mettler. Atlantic, Sala A, 20:30

„Koniec czasu. Wszystko zaczyna się teraz” to jeden z 20 legendarnych filmów MDAG prezentowanych na 20-lecie festiwalu. Peter Mettler, wizjoner, kompozytor obrazu i dźwięku, przemierza z kamerą świat, prezentując unikalne połączenie filmu dokumentalnego i spekulacji filozoficznej. Ociekający wnikliwymi przemyśleniami film pokazuje, jak pozwoliliśmy sobie narzucić bardzo sztywny koncept czasu, chociaż istnieją inne metody patrzenia na jego upływ.

Po projekcji odbędzie się spotkanie z producentką filmu, Cornelią Seitler. To jedna z założycielek firmy Maximage, której celem jest tworzenie filmów mających treść i oddziałujących na widza – obrazy mają wnikać w jego skórę, łaskotać mózg, otwierać serca.