Piękno i złożoność świata w zwiastunie 20. MDAG!

Znamy już zwiastun jubileuszowej 20. edycji MDAG! Dzięki niezwykłym ujęciom i w rytm kultowego już dla publiczności utworu „Give It Up” Kutimana możemy przenieść się do różnych zakątków świata i odkryć, jakie tematy będą najważniejsze podczas nadchodzącej edycji największego polskiego festiwalu filmowego. Po raz ósmy autorką trailera jest Dorota Proba - reżyserka i montażystka filmów dokumentalnych oraz zwyciężczyni pierwszego w historii Konkursu Polskiego podczas Millennium Docs Against Gravity w 2020 roku za film „Między nami”. 

W zwiastunie wykorzystane zostały ujęcia z 23 filmów, które najlepiej pokazują rozpiętość tematyczną festiwalowego programu. Pojawiają się w nim dzieła mistrzów kina dokumentalnego, jak „Świat po pracy” (After Work) Erika Gandiniegownikliwie badającego, co oznacza dziś słowo „praca”, ale też Nie na miejscu” (Matter Out of PlaceNikolausa Geyrhaltera, który pokazuje piękno naszej planety, jednocześnie uświadamiając, że trudno już znaleźć na niej niezaśmiecone miejsce. Podobnie do tematu podchodzi Stacey Tenenbaum, opowiadając o pozagrobowym życiu metalowych przedmiotów i obiektów w filmie „Złom” (Scrap). W zwiastunie nie mogło zabraknąć także filmu o legendarnym twórcy, jakim jest Werner Herzog. Na jego życie i dorobek spogląda Thomas von Steinaecker w filmie „Werner Herzog. Radykalny marzyciel” (Werner Herzog: Radical Dreamer). O wyrazistym artyście-performerze, Krzysztofie Leonie Dziemaszkiewiczu, opowiada z kolei Wojciech Gostomczyk w filmie „Leon”. Za to Agnieszka Zwiefka powraca na festiwal z opowieścią o najstarszej polskiej DJ-ce. Vika!” to opowieść o 84-letniej gwieździe warszawskich klubów. W świecie sztuki osadzone są także filmy „Kowboje-poeci” (Cowboy PoetsMike’a Daya, czyli opowieść o kowbojach i kowbojkach, którzy piszą piosenki, recytują, grają i śpiewają o swoim życiu oraz „Tańcząc Pinę” (Dancing PinaFloriana Heinzen-Zioba, pokazujący młode pokolenie tancerzy z całego świata odkrywające na nowo choreografie Piny Bausch.

Losy artystek śledzą także Lea Glob w filmie „Apolonia, Apolonia” (główna nagroda na festiwalu IDFA w Amsterdamie) oraz Antongiulio Panizzi w filmie „Dziewczyna w fontannie” (Girl ithe Fountain). Pierwszy to opowieść o tym, jak tytułowa malarka Apolonia Sokół stara się przebić w świecie sztuki, mierząc się z nierównym traktowaniem kobiet i mężczyzn. Drugi przybliża sylwetkę Anity Ekberg, która stała się zakładniczką swojej roli w „Słodkim życiu” Federico Felliniego. O nierównościach w zupełnie innych kontekstach opowiadają także filmy „Części intymne” (Body PartsKristy Guevara-Flanagan, która szuka odpowiedzi, jak w przeszłości i obecnie pokazuje się kobiece ciało oraz seks w filmach oraz „Sekretny alfabet” (Hidden LettersViolet DuFeng, pozwalający poznać język Nüshu - jedyny na świecie system pisma praktykowany wyłącznie przez kobiety w chińskiej prowincji Hunan. 

O poszukiwaniu sensu opowiada film Cząstki nieba” (Fragments From Heaven) Adnane Baraka,  pokazujący koczownika i naukowca. Łączy misja poszukiwania meteorytów na pustyni, ale tak naprawdę szukają też miejsca Ziemi w kosmosie i człowieka na naszej planecie. Za to odpowiedzi na pytanie, co się dzieje po śmierci, szuka wraz z naukowcami i specjalistami Lila Ribi w filmie „(Nie)śmiertelność” ((Im)mortals). Na styku życia i nowoczesnej nauki oraz technologii znajdują się filmy „Zróbmy lepszego człowieka” (Make People BetterCody’ego Sheehy, opowiadający mrożącą krew w żyłach historię chińskiego genetyka He Jiankui, który zaingerował w genotyp embrionów bliźniąt, aby wyeliminować podatność na zakażenie HIV od rodziców oraz „Najdłuższe pożegnanie” (The Longest GoodbyeIdo Mizrahy’ego, badające przebieg psychologicznego przygotowania astronautów do długiej rozłąki z Ziemią. 

Wiele festiwalowych tytułów koncentruje się na prawach człowieka. W Nie znikniemy” (We Will Not Fade AwayAlisa Kovalenko wraca do 2019 roku i śledzi losy pięciu nastolatków dorastających w małych miasteczkach w zagłębiu węglowym w ukraińskim Donbasie. W obliczu rosyjskiej inwazji ten obraz, trzykrotnie nagradzany oklaskami na stojąca w czasie premiery na Berlinale, nabiera szczególnego znaczenia. O ogromnym cierpieniu, jakie niesie wojna dla najmłodszych opowiadają Agnes Pizzini i Julien Johan w filmie Dzieci chaosu” (Children of Chaos), zadając pytanie, co stało się z 15 milionami osamotnionych dzieci wędrujących po gruzach Europy w 1945 roku. Swoimi ciężkimi przeżyciami dzieli się w filmie krótkometrażowym „Sąsiad Abdi” Douwe Dijkstra tytułowy bohater, który uciekł przed śmiercią z Somalii. Z kolei o ciężkiej sytuacji osób LGBTQ+ w Polsce oraz ich walce o swoje prawa opowiadają Nina Krawczak i Misia Joachim w filmie PARADA - Don't Rain on Our Parade”, przybliżając historię warszawskiej Parady Równości. 

W programie 20. MDAG, podobnie jak w zwiastunie festiwalu, nie zabraknie także historii dotyczących relacji człowieka ze zwierzętami. „Nasi ulubieńcy” (My Pet and Me Johana Kramera obserwujemy relacje właścicieli z domowymi zwierzętami, z którymi wiąże ich silna więź. „Łap gołębia!” (Million Dollar Pigeons) Gavina FitzGeralda ukazuje kulisy i przebieg najważniejszych wyścigów gołębi na świecie, odbywających się w USA, Tajlandii, Chinach i Republice Południowej Afryki. Za to „Pieśni wielorybów” (Whale Nation) Jeana-Alberta Lièvre’a to spektakularny wizualnie i muzycznie film, ostrzegający przed niebezpieczeństwami czyhającymi na wieloryby i konsekwencjami, jakie może przynieść ich zniknięcie.

Karnety

Przypominamy, że trwa sprzedaż karnetów na warszawską odsłonę festiwalu. Sprzedaż karnetów w cenie 250 zł odbywa się przez stronę festiwalową mdag.pl oraz przez stronę eventim.pl/20mdag (gdzie należy wybrać zakładką "Karnety").

KUP KARNET

Sprzedaż karnetów potrwa do 24 kwietnia 2023 r. lub do wyczerpania puli.

Karnet można kupić dla siebie lub dla innych osób (max 4 karnety) wpisując przy zamówieniu imiona i nazwiska tych osób. Wszystkie karnety zostaną wysłane na adres mailowy osoby dokonującej zakupu.