REALITY CHECK - sekcja doświadczeń VR


Poniedziałek, 15 maja – niedziela 21 maja

poniedziałek-piątek: godz. 17–22, sobota–niedziela: godz. 12–18

Teatr Dramatyczny

(wejście przez foyer Teatru przy Kulturalnej)

 

MDAG i Teatr Dramatyczny zapraszają na wydarzenie specjalne towarzyszące jubileuszowej edycji festiwalu. Biorąc za punkt wyjścia palące tematy współczesności – zdrowie psychiczne, zmiany klimatu, rasizm, kolonializm i dialog z tradycją przedstawiamy wystawę wielokrotnie nagradzanych na światowych festiwalach doświadczeń VR, zarówno polskich jak i zagranicznych twórców_czyń. Wiele z nich prezentowanych będzie w Polsce po raz pierwszy.

Doświadczenia dostępne są w języku angielskim. Wstęp wolny. Więcej informacji na stronie mdag.pl i w centrum festiwalowym w Kinotece.

Sponsorem wystawy jest Visa. Partnerem wystawy są National Film Board of Canada i vnLab Laboratorium Narracji Wizualnych. Za opiekę techniczną odpowiada Showtime VR.

Filmy w programie:

Control Negative 

Polska, tw: Monika Masłoń

Ćwiczenie z utraty. Interaktywna instalacja zaprasza widzów_ki do uczestniczenia w procesie, podczas którego poznają mechanizmy iluzji, trenują brak kontroli i wpływu. Odrealniony świat utworu − negatywowa wersja świata rzeczywistego, pełni funkcję sali treningowej dla lepszego poznania siebie i swoich emocji.


 

Goliath. Playing with Reality 

Wielka Brytania, tw: Anagram Studio

Spektakularna animacja studia Anagram z narracją Tildy Swinton, opowiadająca o człowieku, który po latach spędzonych w izolacji leczony na schizofrenię, znajduje siłę wśród społeczności graczy. Zdobywca nagrody głównej dla najlepszego immersyjnego doświadczenia VR na festiwalu w Wenecji.

In Pursuit of Repetitive Beats 

Wielka Brytania, tw: Darren Emmerson

Zrealizowany z rozmachem interaktywny dokument VR, w którym odbiorcy cofają się do 1989 roku, gdzie przy dźwiękach acid house, mają za zadanie znalezienia nielegalnego rave'u i uniknięcia spotkań z policją. Opowieść o kulturowym i społecznym fenomenie osadzonym w burzliwych czasach w Wielkiej Brytanii. Zdobywca nagrody głównej dla najlepszego dokumentalnego doświadczenia VR na festiwalu IDFA w Amsterdamie.

Myriad. Where we connect 

Niemcy, tw.: Lena Thiele, Sebastian Baurmann, Dirk Hoffmann

Interaktywny dokument, o migracji zwierząt w dobie antropocenu. Przybliża historię przywracania do środowiska naturalnego zagrożonego gatunku Ibisa z wiedeńskiego Zoo, gdzie młode nawiązują więź z ludzkimi opiekunkami, które prowadzą je w długiej wędrówce przez Alpy. Wizualny świat Myriad łączy dokumentalne ujęcia z kamery z odręcznymi rysunkami węglem, pierwiastka, który jest podstawą całego życia na Ziemi.

Pilot 9/11

Polska, tw: Norman Leto

Autor przedstawia zdarzenia z 11 września 2001 roku z unikatowej perspektywy lotników wojskowych, którzy podążyli za porwanymi samolotami pasażerskimi, aby zapobiec tragedii. Ciasny kokpit samolotu kontrastujący z bezkresną przestrzenią Nowego Jorku to idealne środowisko do rekreacji w technice VR. Choć znajdujemy się niemal w centrum wydarzeń, pozostajemy zamknięci w kokpicie, niczym bezsilni obserwatorzy. Pilot 9/11 to opowieść o wychodzeniu z traumy − tej szerszej, narodowej i tej subiektywnej, osobistej. Pokaz przedpremierowy.

Plastisapiens 

Kanada, Izrael, tw: Miri Chekhanovich, Edith Jorisch

Eko-fikcja, w której odbiorcy w świecie, którego każdy element przesiąknięty jest cząsteczkami plastiku doświadczają stopniowej ewolucji od jednokomórkowego mikroba z czasów prehistorycznych, przez mięczaka z mackami, po oddychającą hybrydę plastisapiens. Utwór z dystansem i ironią zachęca do odsunięcia od siebie ekologicznych trosk i lęku o przyszłość, oddania się zachwycającemu wszechświatu, w którym wszyscy jesteśmy istotami złożonymi z plastiku.

This Is Not a Ceremony

Kanada, tw: Ahnahktsipiitaa (Colin Van Loon)

Autor oddaje głos rdzennym mieszkańcom, którzy, w rzeczywistości podporządkowanej matriarchatowi, odkrywają ciemną stronę historii Kanady. Senne panoramy i opowiadane historie o systemowym rasizmie i kolonialnej niesprawiedliwości łączą się w nielinearnej narracji, a odbiorcy stają się świadkami zbrodni.