Poniedziałek, 15 maja – niedziela 21 maja
poniedziałek-piątek: godz. 17–22, sobota–niedziela: godz. 12–18
Teatr Dramatyczny
(wejście przez foyer Teatru przy Kulturalnej)
MDAG i Teatr Dramatyczny zapraszają na wydarzenie specjalne towarzyszące jubileuszowej edycji festiwalu. Biorąc za punkt wyjścia palące tematy współczesności – zdrowie psychiczne, zmiany klimatu, rasizm, kolonializm i dialog z tradycją przedstawiamy wystawę wielokrotnie nagradzanych na światowych festiwalach doświadczeń VR, zarówno polskich jak i zagranicznych twórców_czyń. Wiele z nich prezentowanych będzie w Polsce po raz pierwszy.
Doświadczenia dostępne są w języku angielskim. Wstęp wolny. Więcej informacji na stronie mdag.pl i w centrum festiwalowym w Kinotece.
Sponsorem wystawy jest Visa. Partnerem wystawy są National Film Board of Canada i vnLab Laboratorium Narracji Wizualnych. Za opiekę techniczną odpowiada Showtime VR.
Filmy w programie:
Control Negative
Polska, tw: Monika Masłoń
Ćwiczenie z utraty. Interaktywna instalacja zaprasza widzów_ki do uczestniczenia w procesie, podczas którego poznają mechanizmy iluzji, trenują brak kontroli i wpływu. Odrealniony świat utworu − negatywowa wersja świata rzeczywistego, pełni funkcję sali treningowej dla lepszego poznania siebie i swoich emocji.
Goliath. Playing with Reality
Wielka Brytania, tw: Anagram Studio
Spektakularna animacja studia Anagram z narracją Tildy Swinton, opowiadająca o człowieku, który po latach spędzonych w izolacji leczony na schizofrenię, znajduje siłę wśród społeczności graczy. Zdobywca nagrody głównej dla najlepszego immersyjnego doświadczenia VR na festiwalu w Wenecji.
In Pursuit of Repetitive Beats
Wielka Brytania, tw: Darren Emmerson
Zrealizowany z rozmachem interaktywny dokument VR, w którym odbiorcy cofają się do 1989 roku, gdzie przy dźwiękach acid house, mają za zadanie znalezienia nielegalnego rave'u i uniknięcia spotkań z policją. Opowieść o kulturowym i społecznym fenomenie osadzonym w burzliwych czasach w Wielkiej Brytanii. Zdobywca nagrody głównej dla najlepszego dokumentalnego doświadczenia VR na festiwalu IDFA w Amsterdamie.
Myriad. Where we connect
Niemcy, tw.: Lena Thiele, Sebastian Baurmann, Dirk Hoffmann
Interaktywny dokument, o migracji zwierząt w dobie antropocenu. Przybliża historię przywracania do środowiska naturalnego zagrożonego gatunku Ibisa z wiedeńskiego Zoo, gdzie młode nawiązują więź z ludzkimi opiekunkami, które prowadzą je w długiej wędrówce przez Alpy. Wizualny świat Myriad łączy dokumentalne ujęcia z kamery z odręcznymi rysunkami węglem, pierwiastka, który jest podstawą całego życia na Ziemi.
Pilot 9/11
Polska, tw: Norman Leto
Autor przedstawia zdarzenia z 11 września 2001 roku z unikatowej perspektywy lotników wojskowych, którzy podążyli za porwanymi samolotami pasażerskimi, aby zapobiec tragedii. Ciasny kokpit samolotu kontrastujący z bezkresną przestrzenią Nowego Jorku to idealne środowisko do rekreacji w technice VR. Choć znajdujemy się niemal w centrum wydarzeń, pozostajemy zamknięci w kokpicie, niczym bezsilni obserwatorzy. Pilot 9/11 to opowieść o wychodzeniu z traumy − tej szerszej, narodowej i tej subiektywnej, osobistej. Pokaz przedpremierowy.
Plastisapiens
Kanada, Izrael, tw: Miri Chekhanovich, Edith Jorisch
Eko-fikcja, w której odbiorcy w świecie, którego każdy element przesiąknięty jest cząsteczkami plastiku doświadczają stopniowej ewolucji od jednokomórkowego mikroba z czasów prehistorycznych, przez mięczaka z mackami, po oddychającą hybrydę plastisapiens. Utwór z dystansem i ironią zachęca do odsunięcia od siebie ekologicznych trosk i lęku o przyszłość, oddania się zachwycającemu wszechświatu, w którym wszyscy jesteśmy istotami złożonymi z plastiku.
This Is Not a Ceremony
Kanada, tw: Ahnahktsipiitaa (Colin Van Loon)
Autor oddaje głos rdzennym mieszkańcom, którzy, w rzeczywistości podporządkowanej matriarchatowi, odkrywają ciemną stronę historii Kanady. Senne panoramy i opowiadane historie o systemowym rasizmie i kolonialnej niesprawiedliwości łączą się w nielinearnej narracji, a odbiorcy stają się świadkami zbrodni.