APOLONIA SOKÓŁ

Bohaterka filmu "Apolonia, Apolonia"

Urodzona w 1988 roku w Paryżu francuska malarka figuratywna polskiego pochodzenia. Po ukończeniu École Nationale Supérieure des Beaux-Arts de Paris, przeniosła się do Stanów Zjednoczonych i zamieszkała w Nowym Jorku, gdzie pracowała w studio Dana Colena. Następnie przeprowadziła się do Los Angeles, gdzie zaprzyjaźniła się z innymi artystami i malarzami, z którymi rozpoczęła nieprzerwany dialog na temat malarstwa figuratywnego. Znana ze swojego politycznego stanowiska wobec sztuki portretu twierdzi, że należy używać jej jako narzędzia wzmocnienia pozycji oraz dekonstrukcji marginalizacji i dominacji, dlatego też zajmuje się takimi kwestiami jak feminizm, queerowość, reprezentacja kobiet w historii sztuki i ogólnie pojęta polityka ciała. Jej ostatnie wystawy to: „Possessed: Deviance, Performance, Resistance” pod opieką Vincenta Honoré w MOCO Museum La Panacée oraz „Conversation Piece VII Verso Narragonia” („Towards Narragonia”) pod opieką Marcello Smarrelli w Fondazione Memmo w Rzymie, a także „Women and Change” w ARKEN Museum w Kopenhadze, „Women Painting Women” pod opieką Andrei Karnes w The Modern Art Museum of Fort Worth (Teksas, USA) oraz „A Sentimental Choice” pod opieką Anael Pigeat i Sophie Vigourous w Fondation Ricard w Paryżu. Jej ostatnia wystawa w Stambule jest zwieńczeniem rezydencji artystycznej w Academy of Rome i obejmuje trzy lata badań wokół spuścizny Artemisii Gentileschi. W 2020 roku została laureatką prestiżowej Akademii Francuskiej i jedną z rezydentek Villa Medici na lata 2020-2021. HBO MAX i Danish Documentaries współprodukowały film dokumentalny, który w 2022 roku miał premierę na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Amsterdamie, gdzie otrzymał nagrodę dla najlepszego filmu w Konkursie Międzynarodowym. Reżyserką filmu jest Lea Glob, która przez ostatnią dekadę śledziła losy artystki. Sokół wykłada na Akademii Sztuk Pięknych w Caen.