Nam June Paik. Księżyc to najstarszy telewizor
Urodził się w Korei, zdobył edukację w Niemczech, Nowojorczykiem został z wyboru. Nam June Paik (1932-2006) jest jednym z najbardziej wpływowych artystów XX wieku, być może najbardziej nowoczesnym w podejściu do sztuki i przyszłości. To on wymyślił pojęcie infostrady (electronic superhighway) na długo przed narodzinami internetu i jest twórcą wideo-artu. Umieścił technologię w centrum swoich zainteresowań i uczynił z niej temat artystycznych medytacji. Tam, gdzie większość ludzi widziała kable, obwody, ekrany i lampy katodowe, Paik widział miliony możliwości i rozpikselowane obrazy czegoś wzniosłego.
Film przedstawia jego życie i artystyczną ewolucję oraz wizje porównywalne do Nostradamusa, w których wieszczył, że każdy będzie miał swój kanał TV. Po raz pierwszy stał się sławny około pół wieku temu, a jego instalacje można było zobaczyć w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Nowym Jorku. W tamtych czasach sprawiała ona wrażenie dziwacznej i egzotycznej. Wieża ułożona z włączonych odbiorników telewizyjnych wyglądała jak ekscentryczna, wizualna odpowiedź na pytanie, co nas czeka w przyszłości. To była rewolucja. Pierwszy wideo-art w muzeum, zwiastujący to, co nieuniknione – rewolucję technologiczną, mimo że wydawał się konceptualną fanaberią, jak twórczość Marcela Duchampa czy muzyka Johna Cage'a.
W filmie sztukę Paika komentują takie sławy jak Joseph Beuys, David Bowie, Philip Glass, Laurie Anderson, Allen Ginsberg, Merce Cunningham oraz jego wielki przyjaciel i mentor - John Cage. Był twórcą nowych form sztuki, kompozytorem, pionierem eksperymentalnych interwencji, które sam nazywał „muzyką akcyjną”. Posługiwał się dziewięcioma językami, choć słabo. Był również autorem pierwszej instalacji satelitarnej. W noc sylwestrową 1984 roku przedstawił audycję radiową „Good Morning, Mr. Orwell”, która miała skarcić i obśmiać Orwellowskie dystopie. Jego sztuka jest dziś bardziej dostępna i zrozumiała niż 50 lat temu. Być może dlatego film o Nam June Paiku powstał dopiero teraz.
Posłuchaj więcej o filmie w naszym studiu festiwalowym!
-
czas trwania:110 min.
-
kraj/rok:USA, Korea Południowa /2023
-
reżyseria:Amanda Kim
-
zdjęcia:Nelson Walker
-
montaż:Taryn Gould
-
produkcja:Jennifer Stockman, David Koch, Amanda Kim, Amy Hobby / JBS Arts, Curatorial
-
muzyka:Ryuichi Sakamoto, Will Epstein
-
wybrane festiwale i nagrody:2023 – FF Sundance
-
sekcje:
-
konkursy:
-
tagi:
-